PROCESUL DE HIBRIDIZARE A ROMANULUI
POSTDECEMBRIST
Ideea existenței unui proces de
hibridizare în literaturã, dar și în artã
nu este nouã. Trãsãtura apare formulatã și
dezvoltatã de Ihab Hassan, iar apoi
preluatã de cãtre Mircea Cãrtãrescu în
volumul Postmodernismul
românesc.Pluralism.în
postmodernism.Perspective unde vorbește
despre faptul cã toate formele artei
prezentului se pot combina aleatoriu
depãșind categoriile închistate ale
esteticii clasice. Așadar acest proces al
hibridizãrii se manifestã asemenea unui
virus și nu se limiteazã doar la nivelul
artei, ci se extinde și asupra
literaturii, -știindu-se bine relația
strânsã ARTÃ- LITERATURÃ-pãtruzând în
esența ei, modificându-i organele și
structura celularã și în final fixându-i-se
în ADN. Și atunci se pune întrebarea : Oare
romanul de azi mai este acea specie a
genului epic, de întindere mare, cu
conținut complex, care se desfãșoarã de-a
lungul unei anumite perioade și angajeazã
mai multe personaje, presupunând un anumit
grad de adâncime a observației sociale și
analizei psihologice... ( Dex, editia II,
ed. Universul Enciclopedic, București,
1996 ) ? Probabil cã nu, deoarece acest
proces al hibridizãrii a dus la modificãri
esențiale a nivelul structurii și
compoziției sale.
În primul rând vedem contaminarea speciei
cu elemente specifice genului dramatic, cum
sunt , spre exemplu, didascaliile, care
conform DEX denumesc o notã sau o indicație
( îndrumare, indiciu, informație. ) pusã
înaintea unei piese de teatru la latini.
Ori luând în considerare ideile
cãrtãresciene din Postmodernismul românesc,
termenul numai trebuie privit în sensul
acesta clasic, ci poate fi considerat și ca
o informație ce poate fi gãsitã și în la
alte tipuri de texte, precum cele epice. Și
atunci existã vreun argument care sã ne
facã sã credem cã fragmentul de text
prezent la începutul fiecãrui capitol al
romanului MOȘTENIREA FAMILIEI BILDUNGSROMAN
( roman apãrut în anul 2005, Ed. Cartea
Românescã ) de Florin Toma, este o
didascalie ?
Mai întâi scriitorul îndrumã atenția
asupra personajului central al capitolului
Bijuuri de familie- JERRY: unde este vorba
despre felul în care micuțul Jerry are un
subit atac de idolatrie sacrã fațã de
bunica sa de 20 de ani…
În al doilea rând scriitorul aduce
lãmuriri și indicii cu privire la
personajul central JERRY ce trebuie privit
în sensul tânãrului neputincios, incapabil
de a gândi creativ și dominat de
automatisme.
În al treilea rând textul este o
informație: se oferã informații cu privire
la micuțul Jerry și la relațiile sale cu
celelalte personaje.
Rãmânând în sfera didascaliilor, ne
îndreptãm privirea spre romanul PLAYBACK (
roman plãmãdit în preajma anilor ´80, dar
apãrut, abia, în 1995 la Ed. Fundației
Culturale Române din motive de Securitate )
a lui Stelian Tãnase care le utilizeazã
într-o manierã ce iese din tiparele
obișnuitului- didascaliile fiind interpuse
textului epic și numite TIME OUT ( pauzã ).
Dacã la Florin Toma rolul didacaliilor
era acela de a da o lãmurire, o indicație
sau indiciu cu privire la acțiunea ce
urmeazã și la personajele implicate în ea,
la Stelian Tãnase e ca un moment de respiro
oferit lectorului dupã un adevãrat maraton
desfãșurat printre rândurile textului epic.
Odatã terminat momentul de TIME OUT,
cititorul îți reia drumul spre descoperirea
comorii aflate în strãfundurile textului
epic.
Schematic didascalia interpusã se
insereazã textului epic a lui Stelian
Tãnase, în modul urmãtor:
… Tot ce ți se întâmplã ți s-a mai
întâmplat mãcar o datã. Duci viața altuia.
TIME OUT. Spre deosebire de restul vieții,
când în somn îi apãreau fortificate scheme
de cadre…
Povestea dura din 18 august…
Tot într-un mod inedit le utilizeazã și
Petru Cimpoeșu, în romanul POVESTEA MARELUI
BRIGAND ( roman apãrut în anul 2000, la
Ed. Dacia ), la care întâlnim niște
didascalii postpuse textului epic,
intitulate VERSO ( comentarii și discuții
imaginare narator-cititor fictiv purtate pe
spatele mesajului epic ), prezetând câteva
caracteristici inovatoare:
- prima frazã se prezintã ca o
propoziție incidentã:
( VERSO. Vorbește mai întâi judecãtorul de
instrucție... )…
- fraza incidentã este urmatã de un
lung monolog presãrat de întrebãri retorice
adresate auditoriului fictiv, încercãri de
stabilire a unui dialog cu acesta și
confesiuni auctoriale:
…- Dumneata ce ai face dacã ai obține așa,
dintr-odatã, o înșușire miraculoasã ?… M-am
complicat inutil. Te rog acum pe dumneata,
care nu ai acel al șaselea simț, sã-mi
vorbești despre reprezentãrile lui, sã-mi
descri spre exemplu, un obiect pe baza
senzațiilor oferite de acest simț…
Schematic vorbind fixarea acestui tip de
text textului epic se face astfel:
( VERSO. Vorbește mai întâi judecãtorul de
instrucție... )…
…- Dumneata ce ai face dacã ai obține așa,
dintr-odatã, o înșușire miraculoasã ?… M-am
complicat inutil. Te rog acum pe dumneata,
care nu ai acel al șaselea simț, sã-mi
vorbești despre reprezentãrile lui, sã-mi
descri spre exemplu, un obiect pe baza
senzațiilor oferite de acest simț…
Și totuși genul epic nu se limiteazã la
aceste contaminãri cu principiile de bazã
ale genului dramatic, ci se extinde și la
adoptarea unor elemente specifice genului
liric, un exemplu fiind textul lui Stelian
Tãnase, în cadrul cãruia gãsim intercalate
fragmente de texte lirice:
…unica donica
trei surcele
macli macli
țui țui
cap de pui…
Mergând pe aceleași idei formulate de
cãtre Mircea Cãrtãrescu, romanul nu se
molipsește doar cu principii de bazã ale
genului dramatic sau liric, ci și cu
elemente ale altor specii ale genului epic
precum povestirea sau basmul. Înainte de a
motiva aceastã apropiere trebuie sã avem în
vedere definițiile basmului și povestirii.
Odatã basmul este o narațiune ( popularã )
cu elemente fantastice supranaturale, care
simbolizeazã forțele binelui și ale rãului
pentru și împotriva fericirii omului.
Nãscocire , minciunã, scorniturã.
În al doilea rând povestirea este o
narațiune lierarã de dimensiuni relativ
reduse care are la bazã o acțiune
nãscocitã, scornitã…
Ce au în comun cele douã specii? Au în
comun acel element fantastic, acea
nãscocire, regãsitã și în romanul
postdecembrist, unde ne întâmpinã la tot
pasul tablouri plasate în sfera
suprarealului:
Își duse îngrozit palmele la ochi,
acoperindu-i. Douã cioturi, ca niște
excrescențe cartilaginoase, îi ieșiserã sub
fiecare dintre omoplați, întizându-i
pielea, subțiindu-o...
Lunganul, tãcut și iscoditor pânã la
scurtcircuit ... se
holbeazã din imediatã apropiere, ca ultimul
bicisnic ce viețuiește în aceastã lume,
cocoțatã pe un stâlp, la baza cãruia roade
Diavolul…
Gușatului îi surâde trist îngerul, trist, ,
dar îi surâde. Se nimerea pânã sã coboare
înserarea dincolo de gardul înalt de sârmã.
Nu îngerul, ãsta-și șterge mucii cu mâneca
șorțului …
Atâtea controale nu dovedise cã mai ciupeau
și se împotriveau celei mai neînsemnate
schimbãri a tipicului, cã registrele de
evidențã se completau din imaginație,
neținând cont de realitate… Îl parașutaserã
pe Luca în instanțele superioare. În lumina
istoricã, plinã de decorații și cozile
fracurilor foșnind, lumina ce se divide în
încãperea înaltã …
De asemenea romnul postdecembrist se
dovedește un spațiu magnific populat de
eroi imaginari precum Doudoucea cea cu
patru țâțe sau cerșetoarea din Djinistan
Orifiel – îngerul lui Saturn, întâlnite în
romanul lui Petru Cimpoeșu. POVESTEA
MARELUI BRIGAND se mai apropie de sfera
fantasticului și prin titlu sugestiv ce
încorporeazã în structura sa noțiunea de
poveste și prin formulele incipite: Erau
sãptãmânile acelea inerte dintre iarnã și
primãvarã, o vreme fãrã anotimp… ( aluzie
la formula de început a basmului A fost
odatã în sãptãmânile acelea inerte dintre
iarnã și primãvarã, o vreme fãrã anotimp ).
Ultimul nivel al procesului de hibidizare
se petrece în cadul genului. Întâlnim
combinații între stilul balzacian și cel
proustian.Pentru a argumenta acest fapt
luãm spre analizã urmãtorul fragment de
text din romanul lui Florin Toma, supus
spre analizã:
Cunoscut, inaugurat în memoria rãposatului
ei soț, Georges François Amiel-Gorun,
plutonier-adjutant ( r ) în Batalionul 13
Vânãtori, operã a sculptorului inovator
Salmonn Klestimențian-Solidu, înregimentat
încã din tinerețe în mișcarea artisticã a
Salomiților și care înfãțișeazã un bust de
subofițer din Batalionul 13 având capul
bandajat cu migalã și apoi înfãțurat într-o
pungã strânsã bine cu sfoarã, pentru ca
rãnile mortale sã nu fie vãtãmate de
intemperii și sã-i rãmânã eterne ( ” A fost
nu numai un cetãțean de onoare al urbei
noastre…dar și un pãrinte bun… )…
Odatã în cadrul sintagmei Cunoscut,
inaugurat în memoria rãposatului ei soț,
Georges François Amiel-Gorun regãsim un
element proustian acela în care timpul
scriitorului coincide cu cel al senzației.
Vorbim aici de un timp psihologic sugerat
de cãtre elementul memoria, prin care
scriitorul cautã asemenea lui Proust sã
regãseascã timpul lui Georges François
Amiel-Gorun pentru al aduce în actualitate,
nu de alta dar a fost nu numai un cetãțean
de onoare al urbei noastre…dar și un
pãrinte bun…
Regãsim, apoi, câteva elemente balzaciane
precum: cel legat de tipologia personajului
sau tehinca detaliului. Eroul central este
dominat de o trãsãturã puternicã de
caracter: cea de erou, iar pentru a motiva
aceastã trãsãturã Florin Toma recurge la o
gamã foarte variatã a procedeelor de
caracterizare indirectã:
- caracterizare indirectã a
personajului prin acumularea de fapte și
întâmplãri ( faptul cã a activat în cadrul
armatei și a rãmas în memoria celor
apropiați ne sugereazã imaginea unui
adevãrat erou )
- ținutã vestimentarã: având capul
bandajat cu migalã și apoi înfãțurat într-o
pungã strânsã bine cu sfoarã, pentru ca
rãnile mortale sã nu fie vãtãmate de
intemperii și sã-i rãmânã eterne
Aceastã caracterizare indirectã migãloasã
se completeazã cu procedee de caracterizare
directã, în special caracterizarea fãcutã
de cãtre autor prin apelative de genul a
fost un cetãțean de onoare sau pãrinte bun.
Trecând la celãlalt element balzacian (
tehnica detaliului ) îl regãsim în
conturarea personajului prin descrierea
fizionomiei : având capul bandajat cu
migalã și apoi înfãțurat într-o pungã
strânsã bine cu sfoarã, pentru ca rãnile
mortale sã nu fie vãtãmate de intemperii și
sã-i rãmânã eterne .
Din nou un element proustian: prezența
aspectelor autobiografice. Imaginea
sculptorului Salmonn Klestimențian- Solidu,
este de fapt imaginea scriitorului care
prin intermediul memoriei reface imaginea
lui Georges François Amiel-Gorun.
Și nu în ultimul rând autorul utilizeazã
termenul inovator pentru a sugera amestecul
aleatoriu de balzacian și proustian,
amestec pe care nu-l regãsim la scriitorii
antedecembriști.
Rãmânând în sfera inovației, romanul
lui Florin Toma se remarcã și prin faptul
cã este însoțit de trei anexe, independente
de comprehensiunea operei, dar nu și de
tematicã:
• Anexa 1: vorbește despre
corespondența Kredulistan mon amour ! scris
de Jerôme C. apãrutã în ziarul BONJOUR nr.
23.673, și pe care autorul îl sugereazã
cititorilor sãi fictivi ca posibil subiect
de roman.
• Anexa 2: vorbește despre un roman
biografic dedicat lui Saavni Kuma ( de
menționat cã nu este anunțat titlul si
autorul acestui roman, doar tematica ).
• Anexa 3: vorbește despre un alt
roman – Colecționarul de glezne – scris de
cãtre baroana Vassilissa Moncton-Jerãgail.
Și toate acestea cu un singur scop:
REÎNTREGIREA MARII FAMILII BILDUNGSROMAN !
Sintetizând informațiile privind procesul
de hibridizare petrecut în cazul romanului,
putem afirma cã acest proces se realizeazã
pe trei niveluri :
• Nivelul prim al procesului de
hibridizarea a romanului este dat de
contaminarea genului epic cu elemente ale
genului dramatic precum sunt didascaliile (
vezi textele citate din Florin Toma, Petru
Cimpoeșu sau Stelian Tãnase ) și elememte
ale genului liric ( vezi fragmentele de
text liric pe care Stelian Tãnase le
insereazã textului sãu epic ).
• Nivelul doi al procesului de
hibridizare este dat de interferența
trãsãturilor specilor genului epic. În
cadrul romanului observãm cu deosebire
pãtrunderea acelor flash-uri metafizice
specifice basmului sau a povestirii ( vezi
textele citate din Stelian Tãnase, Petru
Cimpoeșu și Florin Toma ).
• Ultimul nivel este dat de
inovațiile care apar în cadrul romanului
românesc postdecembrist ( vezi textele
citate din Florin Toma ).
Și ne întrebãm pânã unde va merge acest
proces pentru specia în discuție ? Unde se
va opri, în viitor ? Și, cât de benefic îi
este un astfel de proces ? Rãspunsuri la
aceste întrebãri nu se pot obține decât în
timp.
La ora actualã nu poate fi trasã decât o
singurã concluzie: definiția romanului
posdecembrist nu seamãnã deloc cu cea
enunțatã la început. Ea ar putea suna
astfel: Specie a unui gen complex care
combinã trãsãturile genului epic, liric și
dramatic, fiind de întindere mare, cu
conținut complex, care se desfãșoarã de-a
lungul unei anumite perioade și angajeazã
mai multe personaje, presupunând un anumit
grad de adâncime a observației sociale și
analizei psihologice și în cadru cãreia
identificãm clișee lingvistice, didascalii
sau elemente de prozodie.