Cenaclul literar «Noduri si Semne» NODURI ŞI SEMNE Cenaclul literar «Noduri si Semne»
Cenaclul literar «Noduri şi Semne» - «Iubesc oamenii incepand cu mine.» - [Grigore Moisil]
NOUTĂŢI POEZIE PROZĂ ESEU TEATRU UMOR DIVERSE BIBLIOTECĂ
HOME
CREAŢII LITERARE
Autori-Texte-Opinii
Adaugă un text
Modifică/Şterge text
Modifică/Şterge opinie
ÎNREGISTRĂRI
Înscrie-te!
Modifică înscrierea
Şterge înscrierea
Schimbă parola
NOUTĂŢI
Ultimul text plasat
Ultimul autor înscris
Lista textelor
Lista comentariilor
OPINIA TA
Spune-ţi părerea!
NOU! NOU! NOU!
Termeni & Condiţii
Link-uri utile
Vrei un site personal?
CyberPoems
Poeme cibernetice
Soft nominalizat la Concursul Naţional de e-content, mai-2005
[Free download]
SITE-URI PRIETENE
»  Portal de divertisment
»  Anticariat online
»  Poeme cibernetice
»  Meditaţii, meditatori
»  AnteCV - Testare online
»  Management sexual
»  Testare/evaluare offline
»  Pro LOTO 6/49, 5/40
  Vizitatori:  20212172  
  Useri online:   5  
Cenaclul «Spune ceva»

Revista literara BOEMA

Filme si aplicatii multimedia educationale

DONATI
PENTRU CULTURĂ


Anunţuri: Antologie literară colectivă  
Autor: Florin T. Roman ( Florin T. Roman ) - [ ESEU ]
Titlu: Literatura între calitate şi cantitate
Noica, în al sãu Jurnal filosofic, spunea cã verbul vremurilor noastre nu mai e Ţa fi" ci Ţa avea". Din pãcate, în contextul postmodern multiculturalist, mulţi dintre scriitorii contemporani au cãzut pradã acestui ultim verb. Se scrie mai ales pentru succes imediat, pentru premii, bani, pentru îmbogãţirea CV-ului, se Ţexecutã" literaturã la comandã sau la modã. Aceastã capcanã nu este deloc una nouã, ea regãsindu-se şi în epoca lui M. Kogãlniceanu care, considerat de G. Cãlinescu ca fiind întemeietorul spiritului critic în ţara noastrã, scria: ŢAstãzi s-au schimbat lucrurile; care n-are mania de a fi autor? Însuşi tineri de pe laviţele şcoalelor au pretenţia a publica scrierile lor, pîn’ şi tractaturi de filosofie. Ei bine, într-o asemenea epohã, când se publicã atâte cãrţi, afarã de bune, nu este neapãratã nevoie ca o criticã nepãrtinitoare, asprã, sã le cerceteze pre toate, şi ca într-un ciur sã le vînture, lãudînd cele bune şi aruncînd în noianul uitãrii pre cele rele; şi una şi alta dupã principiile sale, şi fãrã a lua seama la persoana şi la starea autorilor ?"
Într-adevãr, mai ales în rândul tinerilor existã autori care, îmbãtaţi de aroma unui început de succes, devin prea entuziaşti şi continuã sã scrie furibund, generând mai apoi lucrãri de valoare îndoielnicã, din cauza cãrora cad în derizoriu şi în quasianonimat. ŢSuccesele nu ne sunt date spre a ne înfoia în pene, ca în mantiile statuilor, ci pentru a le transforma în dragoste, în dezvoltare şi în dãruire pentru cei din jur." (Pãrintele N. Steinhardt).
Se ştie cã muza nu şopteşte oricând şi oriunde. Câteodatã trec perioade lungi de timp pânã revine. Despre aceasta Nichita Stãnescu afirma cã Ţnu este bine sã iubeşti prea mult poezia. Mai bine sã-i supravieţuieşti. Poezia este ca soldatul, câteodatã recunoscãtor pãrinţilor, câteodatã nu. Foarte rar îţi scrie de departe, încheind scrisoarea cu: <>". De asemenea, Geo Bogza se destãinuia arãtând cã Ţtoate textele pe care le-am scris n-au putut sã iasã din capul meu decât în clipa în care stiloul pe care-l aveam în mânã simţea hârtia albã sub ascuţişul lui". Unii autori forţeazã însã lucrurile şi scriu şi atunci când nu au nimic de spus. Dar, vorba lui Eminescu, ŢE uşor a scrie versuri / când nu ai nimic a spune/ înşirând cuvinte goale/ ce din coadã au sã sune." Nu e mai importat oare sã se scrie mai puţin, dar de calitate? Bunãoarã, Tudor Gheorghe mãrturiseşte cã nu are poeţi preferaţi, ci poezii preferate. Fiind în asentimentul artistului, consider, pe baza propriilor descoperiri, cã existã scriitori mari care au elaborat şi lucrãri de o calitate îndoielnicã, dupã cum existã scriitori secundari care au scris şi capodopere. Ţuţea, Labiş, Andrei Mureşanu, Tudor Muşatescu, Alexei Mateevici sunt exemple de autori care deşi nu au fost prolifici au rãmas totuşi ca nume mari în conştiinţa naţionalã. Lui Ion Barbu i-au fost publicate în timpul vieţii doar vreo 75 de poezii, din cauza (sau poate datoritã) exigenţei pe care şi-a autoimpus-o. De asemenea, Calistrat Hogaş a scris doar la bãtrâneţe, dupã îndelungi examene de conştiinţã.
E-adevãrat, existã şi autori mari care au lãsat în urma lor o operã vastã şi totodatã valoroasã, dar acestea sunt excepţii. Li se întâmplã doar geniilor, cum este cazul lui Balzac, Proust, Eminescu, Mircea Eliade sau Sadoveanu. Unii dintre ei au fost însã favorizaţi şi de faptul cã au trãit pânã la o vârstã înaintatã.
Existã însã şi opinii contrare. Bunãoarã, Nicolae Breban are o teorie de sursã hegelianã: cantitatea devine, dupã un anumit grad de relevanţã, un criteriu al calitãţii. Eugen Simion socoteşte cã în proza româneascã idealul este sã scrii o carte unicã, exemplarã, pitoreascã, model de limbã şi de imaginaţie epicã, şi cã Ţopus acestui model (l-am putea numi: modelul flaubertian) este modelul prozatorului productiv (modelul, în fond, balzacian) amplu, eseistic, reflexiv, analitic", agreat de majoritatea creatorilor de literaturã. ŢUnii îi reproşeazã lui Breban cã scrie prea mult, mai susţine Simion, el le reproşeazã altora cã scriu puţin şi trãiesc, încã de tineri, ca nişte pensionari ai reputaţiei lor efemere".
Opinia mea este cã muza nu trebuie forţatã şi energia talentului nu trebuie risipitã numai de dragul de a scrie. Mai bine o operã redusã ca dimensiune, dar de o calitate ireproşabilã, decât o inflaţie de titluri care nu folosesc nimãnui. Iar cine merge totuşi pe mâna lui Breban, scriind mult, ar fi bine sã îl ia ca model în acelaşi timp şi pe Ion Barbu, adicã sã manifeste o exigenţã sporitã atunci când îşi selecteazã textele destinate publicãrii.

Florin T. Roman

Nr Comentarii Comentatori
[ Comentează! ] [ Texte ] [ Autori ] [ HOME ]
Cenaclul Literar Online
«Noduri şi Semne»
Revista Boem@
EXPOZIŢIE DE CARTE
Eduard Zalle, Doamna bruna, Ed. Semne, Bucuresti, 2010
ANTOLOGIE LITERARĂ
Arhiva de ANTOLOGII
FESTIVALUL ASPRA 2014
Biblioteca CENACLULUI
Cărţi publicate de membri
ACTIVITATE LITERARĂ
Arhivă IMAGINI
ATELIER LITERAR
Dicţionar de tehnici
Figuri de stil
Starea poeziei
Literatura fantastică
Curente literare
Reguli de ortografie
Ghid de exprimare
Contact
Istoria cenaclului
Membrii cenaclului
PUBLICÃ ŞI TU!
ONOMANTIA
MĂREŢIA OMULUI
MenStrict
Cel mai util cadou pentru iubita ta!
[ Free download]
Revista literara BOEMA
Editura InfoRapArt

OPINII
Opiniile sau punctele de vedere întâlnite aici aparţin celor care le-au exprimat.
POEZIE      PROZĂ      ESEU      TEATRU      UMOR      DIVERSE      BIBLIOTECĂ
Contact: webmaster@inforapart.ro              Copyright © 2002 - ANA & DAN