Cenaclul literar «Noduri si Semne» NODURI ŞI SEMNE Cenaclul literar «Noduri si Semne»
Cenaclul literar «Noduri şi Semne» - «Oamenii trec, dar operele lor raman.» - [Augustin Louis Cauchy]
NOUTĂŢI POEZIE PROZĂ ESEU TEATRU UMOR DIVERSE BIBLIOTECĂ
HOME
CREAŢII LITERARE
Autori-Texte-Opinii
Adaugă un text
Modifică/Şterge text
Modifică/Şterge opinie
ÎNREGISTRĂRI
Înscrie-te!
Modifică înscrierea
Şterge înscrierea
Schimbă parola
NOUTĂŢI
Ultimul text plasat
Ultimul autor înscris
Lista textelor
Lista comentariilor
OPINIA TA
Spune-ţi părerea!
NOU! NOU! NOU!
Termeni & Condiţii
Link-uri utile
Vrei un site personal?
CyberPoems
Poeme cibernetice
Soft nominalizat la Concursul Naţional de e-content, mai-2005
[Free download]
SITE-URI PRIETENE
»  Portal de divertisment
»  Anticariat online
»  Poeme cibernetice
»  Meditaţii, meditatori
»  AnteCV - Testare online
»  Management sexual
»  Testare/evaluare offline
»  Pro LOTO 6/49, 5/40
  Vizitatori:  14447028  
  Useri online:   5  
Cenaclul «Spune ceva»

Revista literara BOEMA

Filme si aplicatii multimedia educationale

DONATI
PENTRU CULTURĂ


Anunţuri: Antologie literară colectivă  
 
[ CRONICA ] Calotescu Tudor-Gheorghe

Prefaţã la volumul "într-o lume oglindã"
 
Mulţumesc pe aceastã cale maestrului Petre Rãu pentru tot.

Poezia - un posibil remediu
Despre poetul Tudor Gheorghe Calotescu am mai avut ocazia
sa vorbesc. Ba chiar am avut placerea sa-l cunosc personal. E un
bonom, un simpatic personaj care, desi a descoperit-o doar de
câtiva ani, a început sa populeze cu patos lumea literara.
Îmbratiseaza cu daruire orice chemare de comuniune în acest
domeniu, tentat sa procure cele mai din fata bilete pentru
spectacolul pur al poeziei, dar si al prieteniei.
Ca poet, Tudor Gheorghe Calotescu cultiva poezia de
sorginte reflexiva, cu substanta bogat metaforica. Este atent la
cuvântul marturisitor si are grija sa-l îmbrace permanent în haine
transparente ce reusesc sa-i puna în evidenta marele respect pe
care îl are pentru expresia lirica.
Tudor Gheorghe Calotescu este un îndragostit de poezie pâna
la ultimul picur de lacrima. Absoarbe atâta poezie încât, posibil,
cu de la sine a trebuit sa i se deschida niste supape prin care sa
inspire beatitudinea pe care o traieste sub aceasta fermecata
umbrela a devotiunii. Asa ca, e explicabil de ce ni-l imaginam pe
poet, cel mai probabil, aproape permanent la masa de lucru, desi
are o alta meserie din care, precum cei mai multi dintre confratii
nostri în ale literaturii, încearca sa traiasca. Dar el supravietuieste
si se raspândeste numai prin si pentru poezie, el vrea sa fie poet
de-adevaratelea si aproape ca nu-i mai trebuie nimic ca sa si fie.
Aici, în cel de-al treilea volum al sau de versuri, cu ticluire
intitulat ŢÎntr-o lume oglinda" (primele doua au fost: "Istoria
clipei", aparut în anul 2010 la editura Opera din Bucuresti si
"Îmbratisat cu cerul", aparut un an mai târziu la editura Contrafort
din Craiova) autorul îsi expune versul în sensul unui firesc al
exprimarii, într-o nevoie de relaxare, în simtiri si emotii autentice,
4
cu naturalete, fara niciun fel de exuberanta care sa incite
ostentativ, ci cam asa cum se exprima cândva G. Calinescu:
"adevarata poezie trebuie sa comunice liber cu cititorul".
Dupa o habitudine mai veche a poetului, care a putut fi
remarcata în cartile sale anterioare, si în acest volum întâlnim
unele titluri de poeme care se substituie primului vers al acestora.
Daca însa ne desprindem de acest ingredient specific, vom putea
remarca si faptul ca poezia în sine surprinde, pe alocuri, printr-o
modelare ostentatorie în directia rationalizarii continutului. Cu
toate acestea, metaforicul ramâne omniprezent.
De pilda, prin prospetimea si forta de sugestie a imaginilor,
versurile ating largi dimensiuni metaforice: "fulgi de nea / fractali
de suflet / înghetat / zapada / în care cerul a desenat iubirea"
(Cad pasari), precum si subtil incantatorii: "între cer si pamânt /
tu fântana / eu sete / tu / Ana / eu / Dor" (Te zidesc). Însa lumea
poate fi privita din diferite unghiuri spirituale, mai ales atunci
când poetul integreaza în versul sau realismul si întâmplarea
inexorabila, întâlnita în toate timpurile si toate locurile: "ma darui
clipei ca un fin cunoscator / al concertului fara tic / si fara tac"
(Întorc ceasul). Sau, atunci când vrea sa ne argumenteze ca ar fi
"prins" rostul timpului, ca pe o mare iluzie într-o lume a culpelor
de tot felul: "nu timpu-i vinovat de efemer / poate eu / poate tu /
sigur noi / cei ce l-am inventat si-l masuram / în clipe numite
viata" (Lumea).
Poetul se respecta pe sine prin manifestari frecvente de ars
poetica, prin integrarea crezului sau artistic în universalitatea
mesajului pe care îl transmite: "asez cuvinte / cu speranta ca voi
cladi ceva asemanator / caii lactee sau adn-ului / ori o coloana a
infinitului / adusa omagiu celor care traiesc / din metafore tesute
cu sentimente / voal nestiut..." (În spirala). De relevat - oarecum
surprinzator si încântator - ca volumul de fata abunda în arte
poetice de valoare: "vad lumea / ca pe un spectacol / în care
muzica leaga / iubirea de cuvinte / precum doua trupuri / într-un
etern dans" (Vad), sau "fiecare vers / e o nota din muzica vietii / o
lacrima de fericire / ca o rugaciune" (Fiecare vers).
5
Colectia poematica de fata cuprinde si mult indimenticabila
tema a dragostei. Eul liric, în permanenta îndragostit, cu inima
vasta si generoasa, surprins adesea sub culpa limpede a timiditatii
si vulnerabilitatii, însa mereu dispus sa se arunce în bratele iubirii
chiar si atunci când nu constientizeaza din ce directie aceasta îl
"atinge": "iubirea / în care învat / sa te pierd / spre a te cauta"
(Iubirea). Cu cumpatare însa, sublimând poetic, sentimentul atinge
cotele maxime atunci când este inspirat dintr-un izvor vesnic la
îndemâna: "sunt asa om încât / nu-l pot împarti pe Dumnezeu"
(Om).
Cel mai mult însa cred ca încânta poemele construite pe o
structura mentala de profunzime, în care mesajul tinde remarcabil
spre coerenta chiar daca versul include griji minuscule, chiar si
din cele banale, dar punând în evidenta adânca sensibilitate a
creatorului. Asa îl gasim pe poet, într-o "...lume în care cautarea
perfectiunii / e unica perfectiune / si iubirea / da / iubirea / e tot
ce-mi amintesc" (Ce uituc sunt). Într-o lume în care importa truda
creatorului: "poetul tristei figuri / un vesnic cavaler în lupta cu
morile de vânt" (Poetul inimilor desfrunzite). O lume în care
poetul învata, odata cu lumea "încotro e curgerea" (Agatat).
Pentru ca, pâna la urma, artistul e om si se scufunda si el, ca toti
ceilalti, în toate angoasele lumii: "si mi-e atât de frica / sa nu
ramâna goala noaptea / iar eu / un om de zapada" (Numar fulgii).
Unele poeme ar putea parea vadit tautologice sau oficializate,
care clarifica organic si nu obscurizeaza nimic, nedând sansa
vreunei alte talmaciri. Masca liricitatii persista însa si în acest caz,
în simplitatea ei viziunea poetica ramâne intacta, seducând pâna la
capat cititorul: "sunt genul de soldat ce crede în conventii / desi în
sinea mea port sânge de evadat" (În viata asta jocurile sunt
facute).
Atunci când îsi manifesta opinia despre lume autorul o face
cu o oarecare temeritate, preferând de multe ori sa rasfete
simboluri exterioare, decorative, sa lase culorile, florile si
elementele naturii în general sa respire frumos aerul celebrarii si
sa se substituie expresiei deconspirative. Dar are grija sa
ispiteasca suficient spiritul, ademenit prin proclamarea unei
6
statornicii exigente si clare. Dupa vis, însa, trezirea la realitate
poate fi adeseori cruda, desi îndemnul nu poate fi altul decât acela
de a o lua de la capat, de a fi mereu pregatit pentru lupta cu
tenebrele lumii: "...împaturesc visul / într-un tabloid soios / cu
perechi ciudate / si nevoi frivole / rastorn prapastiile / si le
transform în piscuri" (Respir).
Pâna la urma avem de-a face cu o poezie autoreferentiala si
intranzitiva, promovând si o forma închisa prin care transpare
detasarea totala a poetului de sinele empiric. O poezie care
geografiaza uniform si profund sensurile deschise.
Ar mai fi de subliniat ca acest al treilea volum de versuri al
lui Tudor Gheorghe Calotescu ne dovedeste înca o data, daca mai
era nevoie, ca autorul scrie nu pentru ca traieste sub constienta
scrisului cu valoarea neperisabila, ci pentru ca se elibereaza de
sine însusi. A citi din creatia sa înseamna a accepta invitatia la un
joc mental, prin întelegerea poeziei ca pe o dulce inutilitate, dar si
ca pe un exercitiu inefabil, ce are în vedere o succesiune de
viziuni, asa cum odata remarca poeta Ana Blandiana. Poezia este
pâna la urma - ne asigura poetul - o altfel de oglinda a lumii, în
care creatorul stie sa se rataceasca sublim, constient însa ca actul
scrierii este arta poetica însasi, daruirea deplina, singura solutie
salvatoare.
Petre Rau
 
                        Data înregistrãrii textului: 06.04.2012
                        Numãr accesãri / comentarii: 544 / 2
 
Texte recente
Nr Autor Domeniu Data text Titlu text A/C
1 Mariami POEZIE 22.11.2017 Casa mea 4/0
2 vicvas POEZIE 22.11.2017 Marea miroase a tine,miroase a mine 1/0
3 ruddy POEZIE 21.11.2017 Zambet de copil 3/0
4 Daria Teo Vasilache POEZIE 21.11.2017 Ciocolatã 9/0
5 Mariami POEZIE 21.11.2017 Meteori 6/0
6 AlinZ POEZIE 20.11.2017 Eşti cea mai frumoasã, 6/0
7 AlinZ POEZIE 20.11.2017 Acum 1000 de ani 3/0
8 AlinZ POEZIE 20.11.2017 Iubeşte-mã doar o clipã 3/0
9 Daniel BG POEZIE 20.11.2017 Definiţie 10/0
10 Daria Teo Vasilache POEZIE 20.11.2017 Spre absolut 13/1
11 romulus POEZIE 19.11.2017 Nostalgii de toamna 12/0
12 Geanina Moldovanu POEZIE 19.11.2017 Mitul este altceva 11/0
13 Geanina Moldovanu POEZIE 18.11.2017 Si totusi... 12/0
14 Geanina Moldovanu POEZIE 18.11.2017 Cainta 10/0
15 Tiolia POEZIE 16.11.2017 îmi plac sãlciile de Florii 9/0
16 Florin T. Roman ESEU 16.11.2017 Mihai Beniuc - 110 ani de la naştere 6/0
17 la femme POEZIE 16.11.2017 |. 8/0
18 Mariami POEZIE 15.11.2017 Foi de timp 12/0
19 ladyinblack POEZIE 14.11.2017 Matriarhala dragoste fierbinte 21/0
20 bis POEZIE 14.11.2017 *** 12/0
[ HOME ]
Comentarii recente
Nr Autor text Titlu text Comentator Text comentariu
1 universnesfarsit Nimicire vicvas frumoasa nimicire!.....
2 avasaicul Cartea uitãrii vicvas Niciodata sa nu uitam vechile ...
3 Calliope Misterul vicvas Foarte frumos acest mister!.....
4 Daria Teo Vasilache Spre absolut romulus Frumos!...
5 Maria Plecãm romulus Vers frumos şi luminos, t...
6 Maria Nu simţi? romulus Superbe versuri! ...
7 Maria Alt substrat romulus Mi-a plãcut, în m...
8 Maria Mai sus de nadir romulus O imagine poetica ce rã...
9 ionut29 Propria romanţã Geanina Moldovanu Atat de pur si frumos. Felicit...
10 Florin T. Roman Ecouri ale bãtãilor inimii mele - X ladyinblack Ţ... prin vorbele ş...
11 Tiolia Cuvântul e la Dumnezeu Tiolia Multumesc de atentionare, stia...
12 bis Toamna nu o pot struni... ladyinblack Cheia...dacã aş pu...
13 Tiolia Cuvântul e la Dumnezeu Mariami Dacã ai probleme cu int...
14 Geanina Moldovanu Ploile de toamna Mariami Toamna deschide sufletele sp...
15 Florin T. Roman Ecouri ale bãtãilor inimii mele - IX Geanina Moldovanu Este frumosmsentimentul de a f...
16 Mariami Oglinda Mariami Mã onoreazã &#...
17 Mariami Oglinda Geanina Moldovanu Sublim si atat de bine punctat...
18 Florin T. Roman Ecouri ale bãtãilor inimii mele - IX elbi Interesant ce spui, pare din s...
19 cotangenta toate filozofiile trec obligatoriu prin buric cotangenta Am aceeasi parere cu tine. Poe...
20 cotangenta toate filozofiile trec obligatoriu prin buric elbi Nu stiu foarte bine de ce dar ...
[ HOME ]
[ Click aici pentru a vedea un autor / text la întâmplare! ]
Cenaclul Literar Online
«Noduri şi Semne»
Editura InfoRapArt
EXPOZIŢIE DE CARTE
Fundatia Culturala Antares, Antologie lirica / Lyrical anthology, bilingva, Ed. Antares, Galati, 2010
ANTOLOGIE LITERARĂ
Arhiva de ANTOLOGII
FESTIVALUL ASPRA 2014
Biblioteca CENACLULUI
Cărţi publicate de membri
ACTIVITATE LITERARĂ
Arhivă IMAGINI
ATELIER LITERAR
Dicţionar de tehnici
Figuri de stil
Starea poeziei
Literatura fantastică
Curente literare
Reguli de ortografie
Ghid de exprimare
Contact
Istoria cenaclului
Membrii cenaclului
PUBLICÃ ŞI TU!
ONOMANTIA
MĂREŢIA OMULUI
MenStrict
Cel mai util cadou pentru iubita ta!
[ Free download]
Revista literara BOEMA
Editura InfoRapArt

OPINII
Opiniile sau punctele de vedere întâlnite aici aparţin celor care le-au exprimat.
POEZIE      PROZĂ      ESEU      TEATRU      UMOR      DIVERSE      BIBLIOTECĂ
Contact: webmaster@inforapart.ro              Copyright © 2002 - ANA & DAN